
Ballerina: Wick-universumets dödliga dans
Ana de Armas valsar in i Wick-universumet med dödsföraktande elegans i “Ballerina” – men klarar hon att fylla John Wicks blodiga dansskor? Gör dig redo för ett filmiskt möte där balett möter brutalitet, och mord blir till konst.
“Med sällan skådad grace och adrenalinstinn intensitet lyfter ‘Ballerina’ actiongenren långt bortom det sedvanliga kulregnet – Ana de Armas är Wick-världens starkaste tillskott sedan Keanu laddade sin första Glock.”
Lionsgate
Ana sparkar sig elegant in i Wick-världen
Att följa i Keanu Reeves fotspår är ungefär lika enkelt som att försöka dansa balett i träskor – men Ana de Armas gör det oväntat elegant och obarmhärtigt övertygande i rollen som Rooney. Från den stund hon dyker upp på skärmen är det uppenbart att de Armas varit redo för en roll som denna långt innan vi ens insåg att vi behövde det. Hon kanaliserar både stålartad beslutsamhet och sårbart lugn, vilket ger hennes karaktär en sorts nuanserad mördarpoesi vi inte riktigt sett sedan… ja, sedan John själv satte första kulan i omlopp för tio år sedan.
Med Rooney får vi något sällsynt inom actiongenren: en protagonist vars våldsamma kapabiliteter känns lika trovärdiga som hennes känslomässiga nyansering. Ana de Armas lyckas balansera brutal fysisk intensitet med en subtil emotionalitet och elegans i uttrycket. Det vi redan anat från hennes roll i No Time to Die, och sett glimtar av i Netflix-äventyret The Gray Man, blommar här ut i en elegant och obeveklig fulländning. Rooney är en tydlig men välkommen avvikelse från standardmallen – en ballerina vars piruetter och grand jetéer är lika dödliga som hennes armbågar och knän. Om Wick var en jazzig improvisation av våldsam balett med pistoler, är Rooney en noggrant koreograferad morddans som osar mer Tjajkovskij än Tarantino.
Men det handlar inte enbart om hennes skicklighet i kampen. Ana de Armas’ prestation går djupare än så, det är sättet hennes blick härdar till is när hon stirrar ner en motståndare, eller det subtila sätt hon döljer smärta och sorg bakom en elegant mask av graciös självsäkerhet. Hon får oss att bry oss om en lönnmördare ännu en gång, vilket är lika dystert charmigt som det låter. Vi hör nästan Winston säga det igen:
“Life can be simple sometimes. Sometimes, you just have to decide who you want to be.”
I Ana de Armas ständigt alerta ögon ser vi också just detta beslut – varje steg och varje vridning tydligt vägda mellan Rooney som skrämmande mördare och Rooney som människa i sorg. Hon sparkar sig bokstavligen in i Wick-mytologin med all den styrka och sårbarhet som krävs av en arvtagerska till världens hårdaste action-franchise.

Actionkoreografi bortom kulregnet
Där John Wick-filmerna tidigare byggt sina scener runt en primal dans av kulor och blodstänkta kostymer, dansar Ballerina snarare in på scenen med en hypnotisk hybrid av stridskonst och klassisk balett. Regissören Len Wiseman – känd för sin känsla för stilren action i tidigare filmer såsom Underworld-serien – tar här ett djärvt steg bort från franchisens typiska ”gun fu”-balett och väljer istället att omfamna en koreografi där de blodiga sammandrabbningarna är lika beroende av balettens eleganta fotarbete som av knivars skarpa eggar. Resultatet är hisnande, med scener som skulle få både Barysjnikov och Bruce Lee att nicka gillande från sina respektive himlar.
Koreografen Shay Hatten – personen bakom några av franchisens mest ikoniska konfrontationer – har denna gång tagit hjälp av professionella balettkoreografer, vilket märks tydligt i varje graciös spark och varje dödlig piruett Rooney utför. Ballerina vågar experimentera inte bara med sitt stridsformat, utan också i hur dramatiken förmedlas visuellt: våldsscenerna ackompanjeras av en visuell elegans och rytmik som snarare hör hemma på operahus än i kriminella underjordiska nätverk. Actionsekvenser som fighten på Prag-operans scen, där Rooney metodiskt neutraliserar sina motståndare samtidigt som hon fullbordar en dansrutin inför en förfärat imponerad publik, är rent cinematografiskt mästerliga. Där Reeves visserligen brukade ge oss blodig poesi med pistoler, så erbjuder de Armas ett slags balettisk ekvilibrism med stilettklackar och sylvassa stilettos.
Det är omöjligt att inte applådera denna annorlunda riktning: den känns inte bara som en frisk bris i en genres porträttstudio, utan tydliggör också varför Wick-världen fortfarande känns vital och överraskande, trots att den redan passerat fyra filmer, en TV-serie och diverse parodier på YouTube. Som en röst i biomörkrets anonymitet utbrast vid premiären: “Äntligen en balettdansös man vågar applådera utan att behöva låtsas uppskatta ‘konsten’.”
En piruett av våldsam skönhet – Ana de Armas sätter ny standard i actiongenren
“Om John Wick var ett laddat magasin, är Rooney som en perfekt slipad kastkniv – elegant, tyst och hänsynslöst effektiv.”
Ballerina är den typ av spinoff som får en att damma av cynismen och inse att inte alla sidospår behöver vara desperata försök att mjölka en populär actionko. Ana de Armas’ eleganta, oerhört fysiska och emotionellt komplexa prestation som Rooney höjer ribban för vad vi kan (och nu bör!) förvänta oss av genren. Recensenter har hittills hyllat de Armas energiska insats – IMDb-användarna ger filmen hela 8,1 och Metacritic landar på respektabla 76 poäng, vilket skvallrar om att publiken och kritikerna verkar hyggligt eniga: Rooney är ingen Wick-kopia, utan ett personligt och säreget tillskott till universumet.
Variationen i actionsekvenserna är ett genidrag, ett välkommet steg undan från Wick-filmernas mer monotona (om än effektfulla) skottkoreografi. Likt RogerEbert.com uttryckte sig: “It’s cinema as ballet fusion, and it’s wickedly beautiful.” Historien tappar möjligen lite tempo mellan de mästerliga kampsekvenserna, men det är en bagatell jämfört med filmens tekniska briljans och emotionella vikt.
Betyg: 4.5 av 5
Ballerina riktar sig träffsäkert mot dig som uppskattar smart action med via oväntade vinklar och uppfriskande karaktarsdjup. Om du gillade originalets stiliserade våld, men även kan tänka dig något lite mer subtilt än enbart ammunitionsexplosioner, är detta filmen du definitivt inte vill missa. Det här, mina herrar, är action med klass.
John Wick Presents: Ballerina – Rollistan innehåller bl.a:
Ana de Armas, Anjelica Huston, Norman Reedus, Keanu Reeves
Bilder från TheMovieDataBase
Hur läsvard var denna artikel?
Beklagar att du inte gillade denna artikel.
Vi arbetar alltid på att försöka förbättras.
Hur kan vi göra den bättre?









