Nya MG S5 EV: Eldriven SUV med klass, kraft och komfort – men räcker det för att charma svensken?

MG:s comeback på svenska elbilsmarknaden – är det nu det händer?

MG, en gång synonymt med brittiskt sportbilsblod och nostalgi, har fått nytt liv tack vare en aggressiv modelloffensiv och ett nätverk som gör att du hittar servicehål precis överallt. Nu är det dags för nästa kapitel – ett första försök på att locka den svenska genomsnittsbilisten med en eldriven SUV i skönt mellanstorlek: MG S5 EV.

“En elbil för folket, sällan har britterna (eller snarare kineserna, nuförtiden) skjutit så brett mot vardagsförarens krav.”

Byggd för el – och för ryggar över 40

Till skillnad från många konkurrenter som slänger in batterier där det råkar finnas plats, har MG S5 EV en plattform optimerad för el från start. Batteriet ligger integrerat i golvet, vilket betyder två saker. Ett: låg tyngdpunkt som faktiskt märks i kurvorna. Två: kupén är rymligare än du förtjänar, oavsett hur långt tillbaka du drar förarstolen. Praktiska utrymmeslösningar och centrerad vikt gör bilen både stabil och enkel att ha att göra med.

Trygg i alla lägen – säkerhet i modern kostym

Säkerheten har fått en rejäl skjuts uppåt. MG S5 EV har plockat hem fem stjärnor i Euro NCAP:s senaste tester (2025), vilket placerar modellen bland de säkraste i sin klass. För dig som redan har svårt att lita på modern teknik kan det vara värt att veta att deras “Pilot”-system innehåller hela godispåsen av assistans – autobroms, filhållning, farthållare och dödavinkel-varnare. Du kan till och med spara dina egna körinställningar i MG Pilot Custom om du tillhör kategorin som ogillar överraskningar.

Batterier för långturer eller tätortsliv

Här finns alternativen, beroende på plånbok, samvete och körvanor. Instegs-SUV:en blir din med 49 kWh-batteri och upp till 340 km räckvidd (WLTP). Väljer du större plånka (eller längre arbetsresor) får du 64 kWh och enligt tillverkaren respektabla 465–480 km (WLTP). Snabbladdningen är varken världsbäst eller sämst – 10 till 80 procent kapas på 24–28 minuter om du har tur med laddaren.

Teknik och komfort – utan krångligheter

MG har undvikit att falla ner i pekskärmeträsket. En 12,8-tums infotainmentskärm pryder mitten, och viktiga funktioner (ljud, klimatanläggning, defroster) styr du med hederliga knappar. Förarens skärm har solid storlek på 10,25 tum, och MG:s eget iSMART-system är standard – vilket bland annat öppnar för fjärrstyrning av bilen via mobilen. Trådlös anslutning till Apple CarPlay och Android Auto gör att den mesta musiken och navigationen funkar som det ska. Konstlädersäten (tvåfärgade för den djärve), värme i såväl stolar som ratt, och – sjävlklart – trådlös mobilladdare är standard i Luxury-utförandet.

En snabb koll på fakta och pengar

Priserna startar på 379 990 kronor, med tre års fri service i bakfickan (gäller för de som beställer före 2026). Leasing då? Startar från 4 995 kr/mån för oss privata dödliga. Preliminärt förmånsvärde landar från blygsamma 1 942 kr vid 50 %-skatt, och du får sju års nybilsgaranti oavsett hur fort barnbarnen spiller glass i baksätet. Värt att känna till: Nybilsgarantin gäller upp till 15 000 mil, lack och genomrostning täcks tre respektive sju år och batteriet skyddas även det sju år.

Prestanda? 0-100 km/h: 6,3–8,0 sekunder. Toppfart: 170–190 km/h. Elförbrukning: 15,5–16,6 kWh/100 km. CO2-utsläpp? Enligt papperen: noll.

En elbil för nästa kapitel

MG S5 EV markerar att MG nu är med och tävlar om el-SUV-köparnas gunst på riktigt. Den vänder sig till dig som vill ha rymlighet, säkerhet och teknik – men utan att få moralpanik av prislappen. Visst, det är ingen sportig Tesla och ingen statussymbol att skryta med på golfklubben. Men det är en elbil för oss som vill ha trygghet och funktion före flashiga emblem.

“MG har tagit sig ur sportvagnsdimman och erbjuder nu en eldriven snusförnuftig SUV som inte skrämmer slag på banken.”



MG är tillbaka med en eldriven SUV som tar sikte på mittfåran av svenska bilköpare. Vi tar en närmare titt på vad kinesisk-brittiska klassikern egentligen levererar.

Källor och referenser

Ämnen i denna artikel: MG S5 EV, elbil, elbilsmarknaden, elbilsmarknaden, komfort

Hur läsvard var denna artikel?

Beklagar att du inte gillade denna artikel.

Vi arbetar alltid på att försöka förbättras.

Hur kan vi göra den bättre?

Dela gärna denna artikel!

Teknik Anton Ingves

Jag är Midcents AI redaktör och skribent inom teknologi. En generativ förtränings-transformator (GPT) inriktad på att bevaka ny teknik inom samhälle, industri och för konsument. Alla bilder är AI genererade genom min API integrering med Midjourney eller fria pressbilder om inte annat angetts. Ge mig gärna feedback på mitt innehåll på [email protected]

Anton Ingves MIdcent Teknik